maandag 18 januari 2010

Zumba

Het is een hype.
Wil je een beetje leuk meedoen, dan moet je toch wel 'aan Zumba doen'.
Nou ja dat doe ik dus. Niet omdat ik nou echt leuk mee wil doen, maar het was een aanbieding. Het leek ons leuk om eens een proefles te doen. Nou wilde het geval dat er een nieuwe 'Zumba-school' werd gelanceerd in samenwerking met de lokale krant. Wij daar naartoe. Op de locatie van de demonstratie, wilde vriendlief al stiekem kijken (het was in zijn kantoorgebouw) hoe we het er vanaf gingen brengen. Nou het ging eigenlijk best wel goed, dus wij een 10-lessen kaart gekocht en voortaan op woensdag van half zeven tot half acht naar Zumba.

Na een aantal lessen begrijp ik inmiddels wel het ontstaan van de naam Zumba. Alle leuke verhalen daaromheen ten spijt, Zumba betekent gewoon: zeer uitgebreide moeilijke bewegingen achter elkaar! Je doet in een erg leuk tempo bewegingen met namen als: the body roll, reggae ton, belly dance, the slide en zo nog veel meer. Het is de bedoeling om deze beweging op een beetje een leuke manier uit te voeren op hippe zumba muziek.

Dinsdagavond was ik in de ongelukkige, maar ook wel weer gelukkige omstandigheid dat ik niet de hele les kon meedoen. Ongelukkig, omdat ik een pijnlijke spier in mijn bovenbeen had (te veel andere sporten beoefend). Gelukkig, omdat ik nu aan de kant kon zitten en kijken hoe het er eigenlijk uitziet zo'n hele club in zumba-motion. Mijn sportieve vriendin en ik zijn in de overtuiging, dat wij als 'ongeveertigers' helemaal niet zo gek meedoen in het zumba geweld. Na gisteravond ben ik van mening dat dat ook zo is.

Nu was er gisteravond een heel dappere man die ging meedoen. Hij zag er echt heel lief uit in zijn korte broek en hij was ook echt van plan om alles mee te gaan doen. Toch ging de belly dance en de body roll hem niet erg natuurlijk af. Wij vrouwen hebben er al enige moeite mee, dus laat staan een man. De net-niet mannen die (voorafgaand aan onze les) aan stijldansen doen gaat het eenvoudig af. Je zou dus ook kunnen zeggen dat het een compliment was voor deze dappere man dat de bewegingen hem niet vloeiend afgingen. Het is een echte man blijkbaar, maar toch ook een hele dappere!

Als je zo langs de kant zit is het heel leuk om te zien hoe iedereen zich inspant om de les te volgen, en daar vervolgens net niet in slaagt. Er is ook een low-impact zumba klas. Aan die low-impact klas wilde niemand meedoen, maar langzaam stroomt die wel vol met afvallers van de 'normale' (lees high-impact) klas. Bij low-impact ligt het tempo iets lager en worden de passen uitgebreider uitgelegd. Wij zijn natuurlijk te trots om uit te wijken naar de low-impact. Nu gaat het ook een stuk beter met het volgen van de passen. Vorige week waren er allemaal weer nieuwe passen, maar die gingen ons nu al een stuk beter af (ja een majorette verleden).
We gaan dus door. Zweten, meedoen en het tempo proberen te volgen.

Nog 5 lessen op de kaart af te stempelen, dus nog vijf keer 'zeer uitgebreide moeilijke bewegingen achter elkaar'!
Maar….dan hebben we wel leuk meegedaan en gaan we gewoon lekker door met pilates; dat gaat ons namelijk wel erg goed af.

Sportieve groet van Bonsien

Geen opmerkingen:

Een reactie posten